Kartkówka w szkole, sesja, rozmowa o pracę, pierwsza randka, przeprowadzka, wizyta u dentysty…sytuacje, które nas stresują można wyliczać bez końca! Współcześnie jesteśmy codziennie narażeni na to, że kortyzol (hormon związany ze stresem) przejmie nad nami kontrolę – niestety, działa to niekorzystnie na nasze zdrowie.

stres blog 2017

  Skutków długotrwałego stresu jest tak dużo, jak jego przyczyn, można tu wskazać chociażby osłabienie układu odpornościowego, zapalenie jelita grubego, depresję a nawet zawał! Ze stresem nie ma żartów, dlatego przedstawiam wam:

5 sposób, jak pozbyć się stresu, gdy już nas dopadnie

oraz

5 sposób, jak nie dopuścić do jego powstania

Łącznie mamy 10 sposób jak radzić sobie ze stresem!

 

I. NIE CHCESZ SIĘ STRESOWAĆ JUŻ NIGDY WIĘCEJ, CO ROBIĆ?

1. Wyjść z domu

radzimy sobie ze stresem

 

Ciągłe siedzenie w jednym pomieszczeniu nie wpływa dobrze ani na nasze samopoczucie ani stan zdrowia – warto czasem „dotlenić” nasz mózg 😉 15 minutowy spacer, powiew świeżego powietrza, promienie słońca (nawet delikatnie wychylające się zza chmur) od razu sprawią, że poczujemy się pewniej i znów będziemy gotowi do działania!

 

2. Uprawiać sport 

jak walczyć ze stresem

Nieraz pewnie słyszałeś, że „sport do zdrowie” – szczera prawda!  Aktywność fizyczna zmniejsza poziom hormonu stresu – kortyzolu – a zwiększa za to poziom endorfin, odpowiedzialnych za uczucie szczęścia. Najlepsze na rozładowanie negatywnych emocji są oczywiście sztuki walki to one przywrócą równowagę psychiczną, na której tak nam zależy. Nie masz ochoty zapisywać się na dodatkowe zajęcia? To może yoga? 😀 Można ją ćwiczyć w domu, świetnie relaksuje umysł, uczy lepszej kontroli swojego ciała i w ostateczności doprowadzi do całkowitego, wewnętrznego odprężenia 🙂

3. Odpowiednia ilość snu 

dużo snu zwalcza stres

Najtańsza i najprostsza forma radzenia sobie ze stresem – dużo snu! Potrzebujemy go ok. 7-8 h. Człowiek niewyspany to człowiek zły, markotny, z obniżoną koncentracją i bardziej podatny na stres. Dodatkowo dobry, spokojny sen związany jest ze wcześniejszymi punktami czyli ze sportem i świeżym powietrzem – spełnienie tej triady da nam super efekty!

4. Pij melisę

napar z melisy na stres

Moda na melisę trwa od dawna, już w X wieku medycy zalecali ten środek jako idealny lek na złe samopoczucie. Dodatkowo jest to produkt łatwo dostępny i niedrogi, a jeżeli nie przepadasz za ziołowym smakiem zawsze można go trochę „podrasować” miodem, cukrem lub plasterkiem cytryny 😉

5.Zmień dietę 

zmiana diety na stres

Żelki, czipsy, alkohol nie tylko źle wpływają na naszą sylwetkę, ale także samopoczucie. Oczywiście nikt nie zrezygnuje z szampana w Sylwestra czy popcornu w kinie, ale możemy je ograniczyć i w większej ilości wprowadzić zieloną herbatę, wodę, zdrowe przekąski takie, jak owoce, bakalie i obowiązkowo śniadanie rano!

II. …ZA PÓŹNO, STRES JUŻ MNIE DOPADŁ – JAK GO ZWALCZYĆ?

1.Uśmiechnij się

jak zwalczyć stres gdy nas dopadnie

Ustaliliśmy to już wcześniej, że kortyzol jest zły, a endorfiny dobre, co zatem zrobić, żeby je wyprodukować? Zacząć się śmiać! Śmiech powoduje, że poczujemy się rozluźnieni, odprężeni (chociaż odrobinkę) i pozwoli nam na chwilę zapomnieć o przykrym uczuciu stresu. Jak się rozśmieszyć w stresującej sytuacji? Wyciągnij smartfona poszukaj memów czy zabawnych filmików, porozmawiaj z kimś kto najczęściej poprawia Ci humor – kolega/koleżanka „śmieszek” powinni dać radę 😉

2. Weź kąpiel

kąpiel zwalcza stres

To bardzo łatwa i przyjemna metoda na rozluźnienie, gdy już dopadnie nas stres. Możemy ulepszyć trochę nasze domowe spa, dodając liście melisy czy lawendę. Podrzucam wam przepis na lawendową kąpiel, który sama stosuje:

kąpiel z lawendy przepis

1/2 kubka lawendy, płatków róży, szałwii i rozmarynu – zalewamy to ok.2 litrami wrzątku i parzymy pod przykryciem przez 15 minut. Napar odcedzamy i dodajemy do kąpieli. Voilà!

 

      3.Ćwiczenia rozluźniające

spor to zdrowie walka ze stresem

Kilka prostych ćwiczeń, które możesz wykonać dosłownie wszędzie – efekty w postaci rozluźnienia gwarantowane!

  • Oddychaj spokojnie, ale głęboko, wpuszczając powietrze przez nos i wypuszczając przez usta (powtórz ok.6 razy)
  • Zaciskaj mocno pięści (ok.3sekund) i rozluźniaj dłonie (najlepiej powtórzyć kilka razy)
  • Rozciągnij się – stań prosto i wyciągnij ręce do góry tak jakbyś chciał dotknąć sufitu

4. Dmuchanie w kciuka

niesamowite sposoby w walce ze stresem

To nie jest żart! 😀 Dzięki temu ćwiczeniu nie tylko uspokoisz oddech, ale też skupisz swoje myśli na jednej, konkretnej czynności. Zapewne na jakiś czas uda Ci się zapomnieć o trapiących Cię problemach.

Instrukcja: nabierz sporo powietrza do płuc, unieś kciuk i dmuchaj na niego aż wyleci całe zgromadzone powietrze – powtórz to najlepiej kilka raz.

 

5.Mów o swoich problemach 

rozmowa dobra na stres

Gdy coś Cię trapi, po co dusić to w sobie? Porozmawiaj z kimś bliskim – mamą, przyjaciółmi, drugą połówką…kimś kto jest zorientowany w Twojej sytuacji i problemach. Jestem pewna, że bliska osoba, nie zostawi Cię w potrzebie dodatkowo może doda otuchy w postaci kilku optymistycznych zdań i mocnego ucisku 😉

 

Niestety jestem typem osoby, której stres towarzyszy bez przerwy 🙁 Jest to spowodowane nie tylko trudnym kierunkiem studiów, ale też moim charakterem – jestem pesymistką i sytuacje, na pozór błahe potrafią u mnie spowodować ból brzucha i zawroty głowy.

Dlatego bardzo ważna jest praca nad samym sobą! Można zrobić wszystkie wymienione przeze mnie sposoby po kolei, ale nic się nie zmieni jak nie zaczniemy…wierzyć w samego siebie i swoje możliwości! Pamiętajcie, że stres siedzi w naszych głowach i tylko my możemy go stamtąd wyrzucić! 😉

Chętnie poznam Wasze sposoby na stres – piszcie w komentarzach! 🙂