jak powstają trendy

Nie miałyście kiedyś wrażenia, że sklepy „umówiły się” i nagle wszystkie produkują te same ubrania? ZARA, H&M, Bershka, Reserved, ale też Gucci czy Balenciaga, w lecie wypuszczają marynarskie paski i tiulowe spódnice, a w zimie przerzucają się na cekiny i puchowe kurtki? Przypadek? Nie sądzę! 

Branża tekstylna jest warta miliony dolarów i nie ma w niej miejsca ani na pomyłkę ani na przypadek. Wyobraźcie sobie jakie straty poniosłaby marka wypuszczająca na rynek niemodną tkaninę czy kolorystykę. Stąd prosty wniosek, że sklepy muszą wiedzieć co w trawie piszczy i tym samym przewidują przyszłe kolekcje.

Jak zatem powstają trendy w modzie? 

Tworzenie kolekcji to praca wielu osób: projektantów, finansistów, ludzi od marketingu, artystów, ale także psychologów czy socjologów.  Część z nich zajmuje się dosłownie przepowiadaniem trendów. Jak to robią? Obserwują dokładnie społeczeństwo i analizują jego zachowanie przez najczęstsze sposoby spędzania czasu po zarobki czy poglądy. Wiedza i doświadczenie konsultantów trendów jest tak duża, że są w stanie idealnie trafić w nasze gusta. 

trendy moda

Kluczowym ośrodkiem, w którym „tworzona” jest moda, od wielu lat nieprzerwanie, pozostaje Paryż. Tam znajdują się specjalne firmy np. Peclers Paris czy Nelly Rodi – zajmujące się badaniami zachowań społeczeństwa i w ostateczności przewidywaniem nadchodzących trendów.  Ludzie którzy tam pracują nie spędzają oczywiście 24h przy biurku. Dużo podróżują, odwiedzając przede wszystkim „stolice” mody jak Tokio, Londyn, Mediolan, Nowy York, obserwują ulice, sklepy i przede wszystkim potencjalnych klientów – Nas. 

Po miesiącach badań powstaje raport sezonowy. Konsultanci trendów wiedzą przed Nami, co polubimy, czego zapragniemy i jaki trend przyjmie się na dłużej, i skutecznie wślizgnie się do naszych szaf. Najlepsze jest to, że nie tylko są w stanie powiedzieć, co będzie modne za rok, ale mają dokładnie rozplanowaną kolekcję jesień/zima 2020.

co to jest trend

Z ich danych korzysta, zatem, cała branża modowa od Diora po chińskie fabryki, nikt przecież nie chce zostać na lodzie i w sezonie, w którym mają królować sztuczne futra wypuścić ekoskóry 😉 

Podsumowując

– moda jest odgórnie zaplanowana, jak na dobry biznes przystało, ale czy na pewno nigdy nie da się zaskoczyć? Tutaj właśnie jest haczyk! Istnieją przecież takie trendy których powstanie wstrząsnęło każdego, włącznie z ludźmi z tej branży! Mowo tu na przykład o zafascynowaniu kolorem khaki czy stylem safari, który rozpowszechnił się po…wojnie w Kuwejcie na początku lat 90. Zdarza się również, że  filmy pośrednio wpływają na zmiany w historii mody, tak jak to było w przypadku słynnego „Śniadania u Tiffaniego” …W tej chwili trendy tworzy także Instagram i reszta social mediów – brwi pociągnięte pomadą czy brzoskwiniowy cień na powiekach to przecież ich dzieło! Co w takiej sytuacji robią konsultanci modowi i sklepy? Szybko nadganiają braki produkując i wystawiając na ladzie to, czego klient szuka! 

trendy powstawanie moda

 

 

Wiecie już zatem jak tworzą się trendy i co, chcielibyście pracować jako konsultant- „przewidywacz”? Piszcie koniecznie w komentarzach! 

8
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
IlonaAnna Fitmalg0cziKarolina GieBookiecik Recent comment authors
Ilona
Gość

Bardzo fajny post i ciekawy 🙂

Anna Fit
Gość

Świetny tekst! Tak naprawdę dopiero pracując w branży modowej dowiedziałam się, jak to się dzieje, że często sieciówki mają w swoich kolekcjach dziwnie podobne wzory czy kolory – zawsze było to dla mnie bardzo interesujące. Trochę martwi mnie ten wpływ mediów społecznościowych na to, co oferuje nam potem moda. Ale cóż, takie mamy czasy. Trzeba to zaakceptować bez względu na to, czy nam się to podoba, czy nie 😉

Karolina Gie
Gość

Bardzo ciekawy post, zawsze mnie to ciekawiło

Bookiecik
Gość

Sęk w tym, że moda nie zawsze się przyjmuje, nawet jeśli jest wynikiem porządnego i dogłębnego researchu.

Marzena Sak
Gość

Bardzo fajny artykuł nigdy się nad tym nie zastanawiałam 🙂